Top

Scurte sugestii pentru redactarea corectă a CV-ului

Nu putem nega rolul importat pe care CV-ul îl are în cadrul procesului de selecție. De cele mai multe ori CV-ul este primul contact dintre noi și persoana care se ocupă de recrutare. Modul în care este redactat capătă astfel un foarte mare rol în trecerea la pasul următor – chemarea la interviul de angajare.

Înainte de a trece la sugestiile de redactare aș dori să menționez, foarte scurt, câteva date din istoricul Cv-ului. După cum poate deja șțiți, denumirea sa provine din latinescul Curriculum Vitae, expresie ce se traduce prin “istoricul vieții”. Primul astfel de “istoric al vieții” a fost inventat în 1482 de nimeni altul decât Leonardo DaVinci! De-a lungul timpului completarea CV-ului a urmat diverse forme și s-a tot modificat, așa cum face și în present, având în vedere apariția internetului, a Linkedin-ului sau a altor diverse metode de recrutare.

Și pentru că CV-ul este un instrument atât de important, haideți să trecem în revistă și câteva scurte sugestii de completare corectă.

Astfel, ca imagine de ansamblu, CV-ul ar trebui să fie:

  • Ușor de citit și plăcut vizual – CV-ul tău concurează cu zeci de alte CV-uri, nimeni nu o să stea să descifreze ceva greu de citit. Un vizual plăcut este întotdeuna un punct în plus.
  • Clar structurat și intuitiv – informația să aibă o organizare logică și să poate fi găsită cu ușurință
  • Relevant – să accentueze (succint și la obiect) punctele tale forte (în special puncte forte care se suprapun peste cerințele jobului)
  • Corect gramatical
  • Nu ar trebui să depășească 2 – 3 pagini maxim
a

Un model de structurare a CV-ului poate cuprinde următoarele câmpuri:

  • Date personale
  • Obiectiv profesional
  • Competențe
  • Sumar profesional
  • Istoricul experienței
  • Educație și cursuri
  • Alte date

Datele personale – aici important este numele tău (real, cel din buletin), orașul și datele de contact (e-mail și telefon).

Obiectivul profesional –  creionat scurt și într-o manieră care transmite clar care este scopul tău profesional – ce îți dorești? Acesta poate să conțină numele unei funcții (ideal să treci numele funcției pentru care aplici), tipul de companie, preferințele tale profesionale. Ai grijă să nu folosești generalități sau clișee care nu transmit în fapt nimic și nu te diferențiază.

Formularea trebuie să sugereze încredere în sine și claritate în cunoașterea nevoilor și a direcției dorite.

În aceeași măsură însă nu uita să arăți și orientare spre companie și dorința de a-ți oferi abilitățile profesionale în beneficiul acesteia (cu alte cuvinte, pe lângă întrebarea de mai sus “Ce îmi doresc?” încearcă să răspunzi și la întrebarea “Cu ce pot să ajut/contribui?”).

Competențele – apar tot în prima parte a CV-ului, pentru a transmite de la bun început o imagine clară a abilităților deținute. Câmpul este un sumar al celor mai importante competențe deținute de ține și ar trebui să conțină în fapt cuvinte cheie relevante pentru jobul și industria la care aplici (ce abilități/competențe avute se suprapun peste cele din cerințele jobului). Nu este vorba despre o înșiruire de trăsături generice, partea de soft skills putând fi trecută și în câmpul de la sfârșitul CV-ului. Aici sunt evidențiate, în special, abilități tehnice specifice.  Atuurile tale relevante, profesional vorbind.

Sumarul de carieră – cuprinde 3-5 paragrafe; este un mod de a prezenta succint, în câteva rânduri, întreaga ta experiență profesională. Nu este indicat să fie scris la persoana a 3-a. Vorbește despre tine, despre abilitățile tale, pasiunea pentru job, valorile sau satisfacțiile profesionale, despre industriile în care ai lucrat. Sau despre ce te diferențiază de alții, despre ce te ajută să fii promovat, despre cum ii ajută activitatea ta pe alții. Folosește cuvinte cheie din sfera profesională și verbe de acțiune.

Sumarul de carieră nu cuprinde responsabilitățile specifice fiecărui job în parte, ci esența experienței tale de până acum, accentuând pe marile realizări.

Istoricul profesional – cuprinde, aranjate cronologic, experiențele profesionale până în prezent. Alocă cel mai mult spațiu joburilor relevante, actuale. Pentru fiecare job listează ce responsabilități principale și ce realizări ai avut, cu accent pe realizări.

Responsabilități – trece cele mai relevante responsabilități, fără a vrea să epuizezi și cele mai mici detalii neimportante. Nu trebuie să fie completat exhaustiv, ci doar aspectele relevante. De asemenea, nu este necesar să treci toate detaliile joburilor mai vechi care nu mai au legătură cu activitatea ta din prezent.

În redactarea responsabilităților este important să nu faci copy-paște din fișa postului și, de asemenea, scrie la persoana I.

Realizări – folosește cifre care să pună clar în context reușitele tale (arată de ex. cu cât ai crescut vânzările sau cu cât ai scăzut cheltuielile sau dacă nu îți este aplicabil încercă să găsești expresia cantitativă a rezultatelor tale; acolo unde nu se pretează la cifre, folosește adjective ajutătoare care să evidențieze contextul sau încercă să formulezi fraza în așa fel încât să răspundă la întrebarea “Cum am reușit?” ).

Educație și cursuri – pe lângă educația formală și training-uri, aici se vor adauga orice alte certificări sau acreditări importante.

Alte date – dacă mai sunt soft skills sau abilități, limbi străine, cunoștințe sau informații care par ajutătoare și nu au fost integrate până acum în cadrul CV-ului, pot fi adăugate aici.

Sper că aceste informații să va fie de ajutor. Mult succes!